Het jaar afsluiten en opstarten - waar je als ondernemer allemaal aan moet denken.

Het einde van een jaar is voor iedereen drukker, hectischer en stressvoller. En naast het feit dat er allerlei projecten worden afgerond en er dus veel meer werk te doen is, is er ook een emotionele kwadrant en een symbolisch eind- en beginpunt. Zo wordt 30 december in de financiële wereld bijvoorbeeld gezien als een heilige datum waar je het hele jaar mee bezig bent en naartoe werkt.

Er zijn allerlei effecten op verschillende niveaus aanwezig. Hieronder een aantal tips voor zowel de afsluiting van het huidige jaar als het opstarten van het nieuwe jaar.

Afsluiting van het huidige jaar:

  • Maak een kort (financieel) jaarverslag, ook al is het enkel voor jezelf. Dit zal inzicht geven in waar je momenteel staat met je business. Voeg een winst- en verliesrekening toe; in hoeverre maak je omzet en winst en hoe relateert dit aan het kapitaal dat je hebt? Je kunt er vervolgens voor kiezen om bepaalde cijfers en resultaten te publiceren.

  • Review de huidige afspraken en contracten met je partners en klanten. Ben jij tevreden? Zijn zij tevreden? Werkt het zo of moeten er toch nieuwe afspraken worden gemaakt?

  • Google regelmatig - maar vooral tegen het einde/begin van het jaar - op juridische ontwikkelingen. Beoordeel welke resultaten voor jou relevant zijn en wat het voor jou en jouw bedrijf betekent. Het is belangrijk om hier alert op te blijven. Het feit dat je een kleine ondernemer bent is namelijk geen geldig argument als je te maken krijgt met belastingen en autoriteiten.

  • Evalueer op je Social Media kanalen wat het goed heeft gedaan en wat niet. Leer hiervan en herhaal goede content altijd. Je groeit, krijgt nieuwe volgers en zij hebben bepaalde content wellicht nog niet gezien. Dit geldt voor zowel adds als je dagelijkse posts en content.

  • Vraag jezelf af: heb ik voldoende gewerkt volgens mijn eigen normen en waarden? Heb jij je rust gepakt en tijd genomen om een stap terug te doen wanneer dit nodig was? Heb jij jezelf, en dus jouw bedrijf, de kans en ruimte gegeven om tot nieuwe inzichten te komen en te groeien? Waar kan je nog verbeteren?

  • Houdt er rekening mee dat een jaarafsluiting niet alleen effect heeft op jou, maar op iedereen. In december hebben dus ook jouw klanten net even wat meer aandacht en tijd nodig dan in andere maanden. Het kan soms in je nadeel werken - als je nog een openstaand punt hebt bij een klant maar deze persoon ontzettend druk is met andere zaken - maar ook in je voordeel. Zo heb je toch weer even een contactmoment. Tussen kerst en oud & nieuw is het bijvoorbeeld een goed moment om meteen te beginnen met je goede voornemens en op een positieve manier onder de aandacht te komen bij je belangrijkste klanten. Dit kan door een attente en persoonlijk boodschap, kaart, present of blijk van waardering. Wees creatief en bedenk waar niet jij, maar vooral jouw klanten blij van worden.

Opstarten van het nieuwe jaar:

  • Maak een self-assessment lijst: Stel voor jezelf een lijst op met punten die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en ga dit periodiek langs om deze punten bij te werken. Ben je er gaandeweg nog tevreden mee of niet? Wat vind je belangrijk om door het jaar heen te meten en te communiceren met de mensen die betrokken zijn bij jouw bedrijf?

  • Maak een jaarplanning en/of moodboard waarin je aangeeft wat er voor het einde van het jaar klaar moet zijn en waarbij je de intenties duidelijk hebt en visualiseert. Zijn er belangrijke meetings met klanten, cursussen of netwerkbijeenkomsten? Leg deze dan zo snel mogelijk vast. Bekijk ook op welk moment in het jaar je bepaalde rapportages wil maken om je voortgang te evalueren? En stel voor het hele jaar verschillende financiële deadlines.

  • Onderzoek de wet- en regelgevingen die in het nieuwe jaar ingaan en welke voor jou relevant zijn.

  • Maak een content kalender. Een goede tool hiervoor is de inhaakkalender van bijvoorbeeld Coosto, de marketingtool voor content en social media. Werk dit vervolgens voor het hele jaar uit en begin al met het maken van content zodat je altijd een paar maanden content hebt klaarstaan. Bedenk zo’n 3 à 4 posts per week en zorg ervoor dat je voldoende stories plaatst. Dit kan je per kwartaal klaarzetten en ben je waarschijnlijk een goede week aan kwijt. Doe dit elke 3 à 4 maanden en post gerust weer dezelfde posts.

  • Bedenk vier grote doelen en maak deze SMART. Bekijk welke stappen eraan vooraf gaan en deel het vervolgens met de belangrijke mensen om je heen. Zorg ervoor dat deze je blijven motiveren en evalueer per maand of kwartaal.

  • Kies in het begin van het jaar iets wat je anders zou willen doen en maak het een gewoonte. Dit kan op zowel persoonlijk als zakelijk vlak, als solo-ondernemer gaat dit vaak hand in hand.

Samenvattend: Evalueer je huidige business, producten, diensten en je klanten. Wat heeft jou veel gebracht en wat heeft eigenlijk alleen maar energie en geld gekost. Zoek opnieuw de juiste balans en ontdek waar er verandering nodig is. Zet hierin jezelf, je klant en je partners centraal. Bereid je goed voor en bedenk vooraf de belangrijkste momenten van jouw jaar. Maak lijsten en planningen en blijf op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen voor jouw bedrijf.

De energie van een nieuw jaar is altijd duidelijk te voelen. Gebruik deze energie in je voordeel en ga krachtig van start. Geef jezelf voldoende tijd om je jaar af te sluiten en goed op te zetten. Dit zal het succes van jouw bedrijf mede-bepalen. 

Heb je een vraag of ondersteuning nodig bij het opzetten van dit alles? Neem dan zeker contact met ons op, wij helpen je hier maar al te graag bij. Door je in te schrijven op onze Business Boosters maak je al direct een krachtige start en helpen wij je wekelijks op weg.


Vorige
Vorige

Een papieren planner of toch digitaal?

Volgende
Volgende

Business Dilemmas - Wat zou de Expert doen?