Hoe vind je als solo-ondernemer balans tussen werk en privé? 5 tips om je grenzen te stellen.

Je grenzen stellen tussen werk en privé. Lastig! Helemaal als startende solo-ondernemer. Wellicht helpen deze tips jou op weg en leer je gaandeweg een passende balans te vinden.

Balans in werk en privé

Als solo-ondernemer (en helemaal als vrouwelijke en/of startende solo-ondernemer) is het soms moeilijk voor jou, en voor anderen, om je eigen werk en tijd serieus te nemen. Helemaal als je net begint worden je grenzen vaak voorbij gegaan en word je voor privézaken regelmatig gestoord tijdens je werkdag. Familie en vrienden bellen je gewoon tijdens werkdagen en -tijden want ze weten dat je toch vanuit huis werkt of nog niet volgepland staat met meetings. Je hebt vast wel even tijd om je telefoon aan te nemen.. Andersom geldt dit ook. Het is gemakkelijk om tijdens ‘quality time’ met familie of vrienden toch nog even snel die mail uit te sturen, waardoor je dus niet aanwezig bent in het hier en nu.

Hoe je hier het beste mee om kunt gaan is voor iedereen verschillend; Iedereen heeft of wenst een andere balans. Toch zijn er een aantal dingen waar je zelf mee kunt beginnen zodat je hier van het begin af aan duidelijk in bent. Voor jezelf en voor anderen.

5 tips om je grenzen te stellen

  1. Wees duidelijk. Naar anderen en naar jezelf toe. Bepaal vooraf wat jouw werkdagen en -tijden zullen zijn. Wat je wel accepteert en wat niet. Wil je bijvoorbeeld 24/7 paraat staan voor je klant, dan kan dat natuurlijk ook en vind je het geen probleem om toch die mail uit te sturen als je met je familie of vrienden bent. Neem hier de tijd voor en zet het op papier, zodat je hier later op terug kunt vallen.

  2. Geef dit vervolgens duidelijk aan bij de mensen om je heen. Communiceer krachtig welke dagen en tijden je werkt en wanneer je wel of niet bereikbaar bent; “Deze dagen werk ik en dit zijn mijn werktijden”. Op deze manier ben je de verwachtingen aan het managen en hoeven anderen niet te raden of je nu wel of niet de telefoon kunt opnemen. Daarbij kan je zelf ook vasthouden aan de grenzen die je hebt gesteld en zal je minder snel over je eigen grenzen heen gaan. 

  3. Zet je telefoon uit, stil en het liefst uit het zicht. Dit geldt voor als je zowel met de focus uurtjes bezig bent tijdens je werk of wanneer je met je familie of vrienden bent. Op deze manier zie je een belletje of bericht niet eens binnenkomen en wordt je überhaupt niet gestoord door je telefoon. Het schijnt dat als je je telefoon in het zicht hebt dat dit sowieso al afleidt en je er onbewust mee bezig bent.

  4. Zie je het belletje toch binnenkomen en ben je geneigd om op te nemen? Geef dan kort en duidelijk aan dat je aan het werk bent (of niet) en vraag of het goed is om later terug te bellen. Tenzij het erg dringend is natuurlijk en je direct hard nodig bent.

  5. Een andere hele goede optie is om überhaupt je privé- en zakentelefoon gescheiden te houden. Je kunt heel eenvoudig met een sim-only abonnement starten. Dit is handig als je nog niet veel uitgaande gesprekken voert maar wel bereikbaar wil zijn voor potentiële klanten. Je kunt duidelijk maken aan familie en vrienden dat als het echt dringend is, dat ze jou op je zakelijke nummer bellen. Op deze manier houd je privé ook gescheiden van je zakelijke klanten en kan je deze twee goed los van elkaar houden. Privé is voor familie en vrienden, zakelijk is voor mijn klanten en partners. Als ik thuis ben is zakelijk uit en op werk is privé uit.

Conclusie

Neem je eigen werk en bedrijf serieus. Ook al is het nog maar het begin en zit je nog niet helemaal volgepland met meetings, belangrijke afspraken of dringende deadlines. Je kunt deze deadlines voor jezelf stellen en het groter plaatje hiervan nu al inzien.

Mooi verwoord maar misschien lastig uit te voeren. Wil je hier extra support en ondersteuning bij? Overweeg dan om een Quarterly traject in te gaan zodat wij jou daarbij kunnen helpen. Wij geven je graag die extra kracht dat jou kan helpen om dit voor elkaar te krijgen.

Volgende
Volgende

Een papieren planner of toch digitaal?